Eén jaar NPCI: nationaal platform Communicatie industrie

7 oktober 2013

Op 26 september 2012 ging het Nationaal Platform Communicatie-industrie (NPCI) van start. Eén van de initiatiefnemers, Fons Bakkes, inventariseert waar het NPCI na dat eerste jaar staat.

“Concrete resultaten van één jaar NPCI? We bezoeken elkaars bijeenkomsten. In maart ging de website npci.nu van start als centraal punt waar informatie van de deelnemende organisaties wordt gedeeld. We deelden kennis met elkaar over ons inspanningen op het gebied van sociale innovatie in de vorm van de Comfortabele arbeidsovereenkomst. We onderzoeken de mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van elkaars ledenvoordelen. We trokken gezamenlijk op bij gesprekken met de rijksoverheid over aanbesteden. De Bond Nederlandse Architecten (BNA) schoof aan tafel voor overleg. We werken gezamenlijk aan een voorlichtingsactie rond het illegaal gebruik van software. Het kan en moet altijd beter, maar als ik naar zo’n lijstje kijk, hebben we niet stilgezeten.”

Gemeenschappelijke analyse
Bakkes legt nog eens uit wat het belang van NPCI is. “Er liepen al langer los-vaste contacten tussen het KVGO met de Vereniging Repro Nederland, met ZSO (Branchevereniging van Zeefdruk en Sign-ondernemingen) en met de BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers). Nadat we eens serieus om tafel zijn gaan zitten, bleek dat we dezelfde analyse van de markt maakten. Gedrukte media maken – deels – plaats voor online communicatie-uitingen zoals websites en app’s. Onze grafische bedrijfstak ziet zich gedwongen tot sanering en herstructurering. Ook de rol van de grafisch ontwerper verandert. De grenzen tussen de verschillende sectoren en branches verschuiven en/of vervagen meer en meer. Uitstapjes over en weer zijn aan de orde van de dag. Deze trends vragen om nieuwe manieren van werken.”

Terug naar vorige
Bezoekadres: T +31 (0)20 543 55 56
Boeing Avenue 209 E info@zso.nl
1119 PD  Schiphol-Rijk W www.zso.nl
©2017 | ZSO